Krzewy ozdobne - Kalina koralowa (Vibrum opulus)

Kalina koralowa (Vibrum opulus) to wieloletni krzew ozdobny kwitnący na biało. Obecnie można nabyć w centrach ogrodniczych kaliny kwitnące nie tylko na biało, ale także o kwiatach różowych czy też silnie pachnących, kwitnące zimą, zrzucające liście jesienią lub zimozielone.
 Najbardziej popularna w polskich ogrodach jest kalina koralowa o białych kwiatach zebranych w kule i czerwonych owocach ozdabiających krzew jesienią. Tę kalinę podziwiałam będąc dzieckiem, bardzo mi się podobały jej białe, śnieżne kule.Ucieszyłam się kiedy właśnie taką,  kwitnąca w doniczce kalinę dostałam na imieniny.
Posadziłam ją w ogródku działkowym na stanowisku dość słonecznym, a glebę wymieszałam z próchnicą. W czasie upałów roślinę podlewam.


Kalina koralowa
Dobrze rośnie, corocznie w maju rozwijają się jej kuliste kwiatostany. Będę ją prowadziła w formie drzewka, gdyż wtedy zajmie mniej miejsca. Z sadzonki zielnej wyhodowałam jeszcze jeden egzemplarz tej kaliny i posadziłam pod śliwą między liliowcami. Również pięknie kwitnie. Kaliny nie chorują, ale często atakowane są przez czarne mszyce i towarzyszące im mrówki. Mszyce  wręcz oblepiają młode pędy szczytowe.Wygląda to nieestetycznie. Opryskuję wówczas krzew wyciągiem z pokrzywy (jak przyrządzić taki wyciąg - patrz post o wiciokrzewach). Kalina kwitnie od maja do czerwca.
 W ogrodach także dość często rośnie biało kwitnąca kalina koralowa, której kwiaty zebrane są w płaskie podbaldachy. Dorasta do 4 metrów. Mam również  taką kalinę uzyskaną z odrostów korzeniowych. Rośnie po drugiej stronie śliwy, w pobliżu płotu. Jej przepiękne, duże kwiaty zebrane  na szczytach gałęzi w płaskie baldachogrona rozwijają się w czerwcu. Brzeżne kwiaty są płonne, duże, wewnątrz, drobne z pręcikami i słupkami. Kwitnie od maja do lipca. Kwiaty zapylane są przez muchówki. Liście szerokojajowate, 3-5 klapowe rozwijają się w końcu kwietnia, a jesienią wybarwiają się na szkarłatno-purpurowo. Owoce są krwistoczerwone, błyszczące, dojrzewają we wrześniu i pozostają na gałązkach do wiosny, gdyż z powodu  wysokiej zawartości garbników są niechętnie zjadane przez ptaki. Kalinę rozmnaża się z sadzonek zielnych lub zdrewniałych oraz przez odkłady i szczepienia. Gałęzie, które dotykają ziemi często się zakorzeniają. Kalina pączki kwiatowe zawiązuje w roku poprzedzającym kwitnienie (sierpień).  Najlepiej rośnie na glebach żyznych, wilgotnych, mogą być nawet piaszczyste, ale zasobne w składniki pokarmowe. Kalina koralowa jest cenną rośliną leczniczą. Najbardziej ceniona jest kora. Owoce kaliny zawierają trujące saponiny. Taką kalinę, o płaskich kwiatostanach posadziłam również w ogródku za balkonem.

2 komentarze:

  1. Piękne duże kwiaty! Takie krzewy ozdobne warto zasadzić w swoim ogrodzie, szczególnie jeśli jest duży i możemy sobie pozwolić na ich rozrastanie. Tak samo krzewy owocowe https://florexpol.eu/323-krzewy-owocowe, ich posadzenie niesie ze sobą także korzyści w postaci smacznych, własnych owoców. Warto naprawdę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Krzewy, drzewa, trawnik - u mnie w ogrodzie oprócz kwiatów także mają swoje miejsce. Zagospodarowałam tą przestrzeń jak najlepiej się dało i teraz mogę podziwiać. I wspomagać bo jednak ciężko aby rośliny same poradziły sobie przy niesprzyjających warunkach aby zdrowo rosnąć. Pomogą w tym nawozy, na https://florovit.pl/pro można zapoznać się z ofertą producenta takich.

    OdpowiedzUsuń