Zioła - Czosnek wonny (Allium ramosum)

Czosnek wonny (Allium ramosum) należy do rodziny czosnkowatych (Aliaceae). Jest wieloletnią byliną. Na jednym miejscu może rosnąć kilkanaście lat. Kwitnie od lipca do sierpnia. Latem przybiera bardzo ozdobną postać odznaczając się wysoko osadzonymi kwiatostanami. Baldachowate kwiatostany złożone są z licznych, białych kwiatów. Dorasta do 50 cm wysokości. W okresie kwitnienia ładnie zdobi  bylinową rabatę. Jego płaskie liście, o szerokości 2-4 mm posiadają delikatny zapach. Używa się ich do zup, sałatek, past serowych, żeberek i sufletów. Liście czosnku zawierają witaminę C i substancje hamujące rozwój czynników chorobotwórczych. Czosnek wonny rozmnaża się z nasion. Rozsadę sadzi się do gruntu . Dobrze rośnie na ziemi piaszczysto gliniastej. Stanowisko powinno być cieple, słoneczne lub lekko ocienione. W okresie upałów wymaga podlewania. Można uprawiać go w skrzynkach na balkonie i zbierać świeże liście. Ścina się je przez cały okres wegetacji podobnie jak szczypior. Jeżeli jesienią wykopiemy kilka kępek i wsadzimy do doniczki to także zimą będziemy mogli korzystać z liści.
Posiałam czosnek wonny w ogródku działkowym cztery lata temu. Kilka nasion wykiełkowało, ale przez następne dwa lata bardzo powoli się rozrastał. Wypuścił po 2 liście i na tym koniec. W ubiegłym roku zdziwiłam się, gdy na działce ujrzałam nieznane mi wcześniej białe kwiaty.
Czosnek zrobił mi niespodziankę. Podsypany kompostem i podlewany w okresie suszy ładnie się rozrósł i wreszcie zakwitł. Jego liście wykorzystuje w kuchni, doskonale podnoszą smak potraw.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz