Trzykrotka wirginijska (Tradescantia virginiana)



Trzykrotka wirginijska
Trzykrotka wirginijska (Tradescantia virginiana) to długowieczna bylina należąca do rodziny kommelinowatych (Commelinaceae). Ta łatwa w uprawie roślina dorasta do 70 cm wysokości. Jej lancetowate, długie liście tworzą gęste kępy. Kwitnie od maja do końca września. Trzypłatkowe kwiaty, zebrane w baldachy wyrastające na szczytach pędów mają zwykle barwę niebieskofioletową, ale mogą być także białe, różowe lub niebieskie.W miarę wzrostu i rozpoczęcia kwitnienia pędy się rozrastają.
Kwitnienie każdego kwiatka trwa krótko,  przeważnie jeden dzień,  ale następnego dnia rano rozwija się następny. Najczęściej  równocześnie kwitną trzy kwiaty. Zamykają się wieczorem i w bardzo pochmurne dni. Do dobrego wzrostu roślina potrzebuje gleby przepuszczalnej , umiarkowanie wilgotnej. Prawie ćwierć wieku temu ta roślina trafiła do mojego ogródka działkowego
Przywiozłam ją z ogrodu rodzinnego, a posadziłam ją będąc dzieckiem. Sadzonkę dostałam od mieszkającej po sąsiedzku sympatycznej staruszki. Aż się wierzyć nie chce, że roślina jest z nami już tyle lat, pięknie rośnie i wydaje kwiaty w tym samym  niebieskofioletowym kolorze.
Posadzona przy studni w niewielkim cieniu, ładnie prezentuje się na tle paproci. Druga kępa rosnąca pod brzoskwinią w towarzystwie piwonii, zbyt mocno się rozrosła. Chciałam ją trochę przystopować, ale okazało się to niemożliwe, gdyż korzeni się bardzo  głęboko. Mam nadzieję, że jej sąsiedztwo nie okaże się zabójcze dla piwonii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz