Barwinek pospolity (Vinca minor)

Barwinek rosnący pod mahonią
Barwinek pospolity (Vinca minor) to bylina o płożących pędach i zimozielonych liściach. Roślina kwitnie w kwietniu i maju, niewielka ilość kwiatów ukazuje się także pod koniec lata.
W ogródku działkowym mam barwinek o kwiatach fioletowoniebieskich, ale istnieją odmiany mające kwiaty o barwie białej, różowej lub błękitnej.
Listki barwinka są drobne, ciemnozielone, skórzaste. Roślina dobrze rośnie na ziemi wilgotnej i dość żyznej. Barwinek można wykorzystać do pokrycia  miejsc cienistych na działce, ale w głębokim cieniu słabiej kwitnie. Posadzony na dobrej glebie szybko się rozrasta tworząc piękny, gęsty łan.Chwasty wtedy nie mają żadnych szans.
Kwitnący barwinek
Mój barwinek od lat rośnie wokół kwitnącego na biało drzewka bzu i rosnącego tuż przy nim krzewu mahonii, gdy się zbyt rozrośnie przycinam go szpadlem. Uzyskuję w ten sposób ukorzenione sadzonki, które wykorzystuję do nowych nasadzeń albo obdarowuję nimi znajomych.
Mam także odmianę barwinka o liściach zielonobiałych i niebieskich kwiatach.Ta odmiana jest wyższa od barwinka pospolitego i ma trochę większe niebieskie kwiaty, a pędy z których wyrastają liście są bardzo długie. Posadziłam małą sadzonkę w doniczce, rozrosła się, powieszona na ścianie balkonowej pięknie ją zdobiła długimi ładnie ulistnionymi pędami. Jesienią przesadziłam roślinę do ogródka działkowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz