Barwne iglaki w moim ogródku działkowym

Iglaki w moim ogródku działkowym pełnią różne funkcje: zdobią, tworzą żywopłot, osłaniają przed wiatrem, stanowią tło dla innych roślin, a  pojedyncze sztuki urozmaicają rabaty. Najpiękniejsze są wiosną, kiedy ozdabiają je delikatne i miękkie w dotyku świeże przyrosty, o żółtych, złocistych lub jasno zielonych barwach.  Pierwsze do mojego ogródka trafiły świerki "Conica".

Iglaki w towarzystwie trzmieliny i berberysu.
Te iglaki  są najczęściej atakowane przez  przędziorki. Moje mają ponad 10 lat i są nadal w niezłej kondycji. W ubiegłym roku przędziorki pokazały co potrafią, świerki od jednej strony straciły wszystkie igły, wyglądały jak poschnięte. Wystarczyło je opryskać wodą, by zobaczyć, że oplata je gesta pajęczynka. Ponieważ nie stosuję chemii w ogrodzie, dosłownie zalewałam je co kilka dni rozcieńczoną gnojowicą z pokrzyw. Smrodek był nieziemski, ale pomogło, bo w tym roku znów są wystrojone w zielone, młode igiełki

 W tym samym czasie posadziłam dwie tuje "Szmaragd "[Thuja occidentalis "Shmaragd]." Krzewy dostałam w prezencie od znajomego leśniczego. Obecnie mam około trzydziestu iglaków. Nie kupiłam żadnego, wszystkie wyhodowałam z zielonego kawałka pędu. Pilnuję, aby moje tuje, jałowce, cisy, jodła koreańska (ma dopiero 15cm) za bardzo się nie rozrosły. Przycinam je co roku, czasami bardzo mocno, formuję, nadając różne kształty i  zasilam niewielką dawką kompostu.

Świerk Conica przepleciony trzmieliną.
Barwną kompozycję pod płotem tworzą dwa świerki "Conica" i przycięta w kształcie pucharu tuja. Uroku krzewom dodają trzmieliny o liściach zielonożółtych, żółtych i białozielonych. Jeden z pędów trzmieliny upodobał  sobie świerk i uparcie pnie się po nim do góry
Trzmielina o liściach żółtych, z niewielką domieszką zielonego wypuściła pęd o ciemnożółtej, prawie pomarańczowej barwie. Zauważyłam tą mutację w ubiegłym roku. Ukorzenię kawałek pędu i zobaczę co z tego wyrośnie. 
Cis {Taxus} ma świeże, złociste przyrosty.
Między hibiskusami rośnie trzyletni malutki cis [Taxus}, a jeszcze mniejszy nadal stoi w inspekcie. Rośliny mają bardzo długie przyrosty; wyglądają ślicznie.

Jałowiec [Juniperus] stanowi osłonę przed zimnym wiatrem.
Jałowiec rosnący przy płocie chroni laurowiśnię przed mroźnymi wiatrami, odpowiednio przycinany nie zajmuje dużo miejsca. Te zimozielone rośliny  są ozdobne przez cały rok, a różnice w ubarwieniu i kształtach czynią z nich udany duet.

Budleja Dawida na tle tuj.
Budleja Dawida jest dobrze widoczna na tle wybarwionej na żółto tui.
Tuje tnę wiosną dość mocno, cięcie powtarzam pod koniec lata. Aby ograniczyć ich wzrost przycinam ostrym sekatorem wszystkie gałązki, tnę także przewodnik i tworzę nowy z niżej położonej gałązki. Wiosną dokładnie oczyszczam wewnętrzną część krzewu z uschniętych gałązek, taki zabieg zapobiega chorobom.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz