Krzewy i krzewinki na obwódki rabat


Ogródek działkowy, to 3 ary ziemi na której posadziłam drzewa owocowe, krzewy ozdobne, owocowe, a   także zioła i byliny. Każdego roku dosadzam nowe rośliny i miejsca na warzywa jest coraz mniej. Krzewy i krzewinki zachwycają mnie bujnymi kwiatami, barwami, zapachem i naturalną urodą, a nawet jeżeli przekwitną, to większość nadal  jest piękną dekoracją ogrodu. Przy ich pomocy dzielę ogródek działkowy na różne strefy, a pionowy pokrój wykorzystuję do tworzenia ciekawych kompozycji. Większe krzewy są doskonałą osłoną przed wiatrem, a kwitnące krzewinki sadzę przy grządkach warzywnych, odstraszają szkodniki i zwabiają swoim zapachem pożyteczne owady.

Jak sobie w takim razie poradzić z krzewinkami, które wymagają stanowiska słonecznego i zmianowania co cztery lata. Mam na myśli tak lubiane przez domowników truskawki.
Znalazłam rozwiązanie; posadziłam krzewinki truskawek przy ścieżkach i teraz stanowią obwódki rabat warzywnych i mieszanych. Zasilone  kompostem, pięknie kwitną, ale niestety, niektóre kwiaty mają ciemny środek; uszkodził je przymrozek.

Krzewinki truskawek jako obwódki rabat warzywnych.
 Ścieżkę biegnąca między roślinami okalającymi "mini" oczko wodne, a sąsiadująca z nim grządką warzywną, obsadziłam z jednej strony tawułami, a z drugiej rosną hibiskusy, które późno wypuszczają  liście, a zakwitają jesienią.

Tawuły przy ścieżce ładnie się zazieleniły, zakwitną w czerwcu.
 Młode hibiskusy mogą przemarzać, więc trzeba je zabezpieczać przed zimą. Dlatego dwie pierwsze zimy krzewy spędziły w inspekcie;  zadołowane z doniczkami w ziemi. Tawuły wczesną wiosną dość nisko przycinam. Tak przycięte ładnie się zagęszczą i zawiążą dużo pąków kwiatowych.

Hibiskusy kwitną jesienią.
Wzdłuż następnej rabaty rosną półkrzewy lawendy; jej kwitnące pędy zwabiają do ogrodu pszczoły i motyle. Przycięłam ją dość mocno w ubiegłym roku [przed przesadzeniem], gdyż były bardzo rozrośnięte i zatraciły regularny pokrój.

Lawenda dzieli grządki warzywne.

 Przy tak radykalnym cięciu należy uważać, by nie ciąć poniżej zdrewniałych gałązek, gdyż z nich nie wyrosną już nowe pędy. Jak widać lawenda pięknie się zazieleniła i zawiązała liczne pąki kwiatowe.

Natomiast przed altanką kilka lat temu posadziłam bukszpany, które rosną w cieniu hortensji i rozpiętej nad nimi, na rusztowaniu jeżyny bezkolcowej. Cięte są w formie gąsienicy z dużą głową. W tym roku przycięłam je pod koniec marca, następne cięcie wykonam w czerwcu, kiedy młode pędy nieco stwardnieją.

Bukszpan przycinany w formie gąsienicy.
  Z boku altanki, ozdobą ścieżki są nie tyle młode bukszpany, co posadzone przed nimi żurawki i tiarelle.
Bukszpany przy ścieżce rosną w towarzystwie żurawek i tiarelli.
Te kwitnące rośliny są także ozdobne z liści i łatwe w uprawie. Ścieżka jest usłana białymi płatkami przekwitającej borówki amerykańskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz