Ogródek przyjazny dla owadów zapylających

Działka od wiosny do późnej jesieni tonie w kwiatach. Kwitną  byliny, rośliny dwuletnie, krzewy i drzewa owocowe.








 Przegorzany witają nas po wejściu do ogrodu

 Staram się prowadzić ogród ekologicznie, unikam nawozów mineralnych, nie używam pestycydów, a mam wrażenie, że z roku na rok jest mniej pszczół, trzmieli, motyli, błonkówek. Dzikie łąki i nieużytki rozciągające się wokół ROD zostały przeznaczone pod zabudowę. Powstało nowe osiedle domów jednorodzinnych, a teren porośnięty krzewami i drzewami znalazł się w rękach deweloperów.W nowo powstałych ogrodach przydomowych zadbane trawniki, znikoma ilość kwiatów, a zamiast,brzęczenia owadów słychać kosiarki

Bardzo lubię obserwować motyle. W ogródku pojawiają się bielinki, rusałki, śmigają też ważki, a wieczorem można zauważyć ćmy... Świerszcze zagłuszają cykaniem wszelkie odgłosy.  W tym roku gościł na działce  paź królowej.Tego pięknego motyla widziałam dwa lata temu posilającego się na budlei Davida.
Przegorzany są ulubieńcami trzmieli, a na rudbekiach siadają chętnie motyle.  Powalczyłam trochę  z przegorzanami i słoneczniczkami szorstkimi. Musiałam zlikwidować sporo młodych roślin; wysiały się wszędzie. Rudbekie kwitną jak szalone i jest ich bardzo dużo w tym roku.

Rudbekie wysiały się wszędzie

 Firletki kwieciste były nawet na ścieżkach, utworzyły miękkie dywany. Usunęłam setki tych roślin, pozostawiłam tylko pojedyncze, rozrośnięte rozetki, a one i tak zdominowały ogródek.

Firletki kwieciste zdominowały ogródek
 Nagietki same się rozsiewają i pięknie kwitną na żółto i pomarańczowo. Ostróżki wytworzyły dorodne kępy także poza rabatą. Zostawiłam je w spokoju. Odwdzięczyły się obfitym kwitnieniem.

Rumian bawierski kwitł w czerwcu, rośliny były obsypane żółtymi kwiatami.
Rumian bawierski łatwo się rozsiewa i obficie kwitnie
Floksy [płomyki] chętnie odwiedzają pszczoły.
Białe floksy i rudbekie
Zauważyłam, że owady częściej przysiadają na różowych floksach [mam trzy odmiany].

Kwitnące dość długo tawuły przyciągają rzesze motyli.

Kwitnące tawuły chętnie odwiedzają motyle
Natomiast pysznogłówki zwane też bergamotkami stanowią doskonałą stołówkę dla trzmieli.


Pysznogłówki

Rusałki uwielbiają jeżówki.

Rusałka pokrzywnik na jeżówce
Kwiaty rudbekii przyciągają motyle żółtym zabarwieniem płatków. W tym roku motyle miały nektaru pod dostatkiem, bo rudbekie kwitły niemalże na każdym kroku.

Rusałka osetnik na rudbekii
Budleja Dawida zwana też omżynem lub krzewem motylim przyciąga do ogrodu chmary motyli.
Perłowiec malinowiec, dostojka malinowiec na budlei Dawida
Kocimiętkę oblatują  motyle, pszczoły, bzygi i inne owady
Rusałka pawik na kocimiętce
 
Kwiaty malwy chętnie odwiedzają trzmiele
 Pokrzywa stanowi pokarm dla gąsienic motyli: rusałki pokrzywnik, rusałki pawik i innych. Zawsze pod aronią zostawiam trochę pokrzywy, aby motyle mogły znieść jajeczka, a potem gąsienice miały co jeść.

Gąsienice rusałki pawik z apetytem zjadają liście pokrzywy
W ubiegłym roku przyglądałam się dzikiej pszczole jak uparcie próbowała wejść w któryś z otworów w desce przy drzwiach altanki. Niestety, w żaden sposób nie  mogła wejść, gdyż nie mieścił się jej odwłok.


Po długiej chwili udało się znaleźć odpowiedni otworek, '' pupa' się zmieściła i pszczółka zniknęła. Postanowiłam pomóc tym owadom. Zrobiłam wiązkę z bambusowych rurek i powiesiłam pod zadaszeniem altanki. Kilka rurek było zasklepionych, ucieszyłam się; będzie miał kto zapylać moje kwiaty.
Pod kaliną stanął też prowizoryczny domek dla owadów. Wiosną okazało się, że nie tylko larwy pszczół  w nim przezimowały, ale także inne owady znalazły schronienie.

Domek dla owadów
Skrzynka na owoce, cegły dziurawki i siatka chroniąca owady przed ptakami to materiały do budowy domku.
Zioła w ogrodzie to doskonałe źródło pokarmu dla owadów zapylających.W moim ogrodzie oprócz wspomnianej kocimiętki rośnie: lawenda, szałwia, hyzop, oregano, tymianek, macierzanka,mięta, melisa, estragon, czosnki. Różnorodność nasadzeń stwarza doskonałe warunki dla życia owadów. 









1 komentarz: